22 June 2006

Orang Kuala Lumpur Kurang Hajar??

Because of all you stupid people, Kuala Lumpur has been ranked third on the rudest cities out of 35 cities. While government is denying the fact, most of the people agreed that the residents in of Kuala Lumpur are generally rude.

Untuk mengesahkan fakta yang telah diberi, Pipi cuba untuk menyelidik sendiri tentang kebenaran perkara tersebut. Disebabkan Pipi tidak mempunyai masa untuk melakukan apa yang dilakukan oleh Reader’s Digest, Pipi cuma mengajukan soalan “ Do you really think that KL people are rude?” atau “Betul ke orang KL ni kurang hajar?” kepada beberapa respondents. Ini adalah hasil yang Pipi dapat:

Makcik Jual Pisang Goreng.
“Maafllah la dik, makcik orang Pahang, bukan orang KL, jadi makcik tak boleh nak jawab soalan tu. Lagi pun tak nampak ke makcik tengah sibuk goreng pisang ni?” Disebabkan makcik tersebut telah agak annoyed, Pipi beli pisang goreng dia sebanyak lima ringgit. Terus dia senyum kat Pipi.

Budak Perempuan Tengah Melepak kat Shopping Complex
“Apa punya soalan la. Saya tengah tayang pusat ni, pegi tanya orang lain boleh tak?”

Seorang Lelaki Melayu yang nampak macho.
“Malaysians are generally nice. I like the ladies more though. Now, would you excuse me, please? I think there is this one lady keep on looking at me for the past half hour. Maybe I can respond to you after I get to know this lady better? Then I will surely know that whether Malaysians are really rude or not.” Ok, lelaki macho ini bukan seorang gay.

So called Markerting Executive yang tengah jual torchlight dari satu meja ke satu meja makan yang lain.
“Saya tak setuju langsung dengan keputusan kajian tu! Ada ke diaorang cakap kita kurang ajar! Boleh blah la! Bodoh! Saya tak rasa perbuatan menggangu orang tengah makan tu satu perbuatan yang kurang ajar! Errr nak beli torchlight tak? Satu sepuluh ringgit, beli dua dapat satu percuma. Takpe, kalau kat rumah dah ada torchlight, boleh bagi kat kawan kawan. Tolonglah, hari ni takde sales lagi ni”. For your information, Pipi tak beli pun torchlight dia.

Salesgirl.
“Saya bukan taknak senyum kat customer tapi hari tu saya dah kene pelempang dengan satu awek yang cemburu tak tentu pasal sebab saya senyum kat boifren dia. Macam la orang nak sangat ngorat boifren dia tu. So, untuk menyelamatkan pipi saya yang gebu ni, saya ambik langkah selamat dengan memasamkan muka setiap masa.” No wonder la masa Pipi masuk kedai muka dia masam nak mampus. Langkah keselamatan rupanya.

Security guard kat shopping complex.
“Apa? Gila ke mau tolong pegang pintu sama semua orang? Hellooo….saya kerja jadi guard. Bayangkan berapa ribu orang keluar masuk pintu ni tiap2 hari? Mau tercabut tangan saya. Kalau saya nak jadi tukang pegang pintu baik saya pergi kerja kat hotel”. Suka hati abang la. Kalau nak kerja senang Pipi suggest abang guard ni pergi kerja dengan safeguard atau mana mana security company yang selalu buat transit duit. Kalau dah bosan, boleh pakat dengan perompak, dapat la extra income.


Tokeh kedai kasut.
“Saya tidak setuju dengan keputusan survey tersebut. Saya baca kat suratkhabar kata kalau orang Malaysia ni terpijak kaki seseorang, diorang langsung tak mau mintak maaf. Pada saya perbuatan memijak kasut mendatangkan keuntungan kepada saya dan juga tokeh kedai kasut yang lain. Cuba bayangkan, setiap hari kasut anda kena pijak sampai 10 atau 20 kali. Tak sampai sebulan mesti nak kene tukar kasut baru. Jadi, saranan saya, teruskan memijak kasut beramai2 demi menjana ekonomi negara. Sekian terima kasih. Errrr…saya over sangat ke?”


Penganggur Lepasan Universiti.
“Rileks la, kita mesti berpandangan positif. Sekurang kurangnya, Mumbai dengan Bucharest lagi rendah dari KL. That’s way la sekarang ni saya masih lagi menganggur kerana saya berpandangan positif. Saya pasti suatu hari nanti saya akan dapat kerja yang sesuai dengan kelulusan dan kehendak saya. Mana la tau tiba tiba ada satu syarikat yang offer saya jadi Manager ke? Rezeki di tangan Tuhan.” Pipi sangat kagum dengan pandangan budak ni. Good Luck!

After this few people, Pipi rasa tak sanggup lagi nak proceed with the question. What I can conclude is that kat Malaysia ni, lagi ramai orang blur dari orang kurang ajar.

-PP-

3 comments:

LUKE said...

pipi.. kita setuju. ramai blurr dari kurang ajar. ahahahahaha... **matila setuju dengan kajian palsu! ahahaha

Pipi said...

hehehehehehe. Agak2 orang afrika ada blur cam ni tak?

LUKE said...

semuanya! nyampah aku ngan nigerian. penipu. pembohong. pencopet!