20 March 2006

Makanan Kegemaran dan Anda

Have you ever come across, in a magazine, normally entertainment related magazine, or tabloid newspaper, where there is a so called “interview” with an individual where all kind of silly questions are thrown to the individual? You might have noticed that towards the bottom part, there is always a question “apakah makanan kegemaran anda?”

Kalau anda ditanya soalan demikian, sila berhati hati apabila memberikan jawapan kerana ini adalah “trick question” kerana jawapan anda sebenarnya membayangkan diri dan status anda sebenarnya.

Check this out:-

“Saya suka makan makanan segera ataupun fast food”
Anda mungkin berfikir bahawa individu tersebut mungkin gemar memakan makanan seperti KFC, Macdonalds, Pizza ataupun makanan makanan segera lain. Dan semestinya anda membayangkan bahawa mereka ini mempunyai banyak duit kerana mampu makan KFC untuk lunch, Pizza Hut untuk dinner etc. Anda juga mungkin berfikir bahawa mereka ini mempunyai kehidupan yang pantas (fast). Tapi pada hakikatnya, apa yang dimaksudkan dengan makanan segera ialah mi segera dan bukanya makanan segera yang mahal. So, jawapan suka makan fast food sebenarnya menggambarkan individu yang sengkek kerana harga mi segera adalah sangat kecik jika dibandingkan dgn KFC.

“Makanan kegemaran saya ialah yang halal”
Ini merupakan satu golongan manusia yang tidak mempunyai perancangan dalam hidup dan sentiasa hidup dalam situasi yang general. Mereka malas berfikir dan suka benda yang simple. Janji halal, boleh makan. Reality check : ambik tepung, gaul dengan air, pastu goreng. Jangan letak garam or gula or apa2 perasa tiruan dan cuba makan. Memanglah halal, tapi tekak lalu ke nak terima?


“Makanan Kegemaran : Masakan ibu saya”
Memang anak emak habis dah ni. Masakan orang lain dia tak gemar. Individu ini mungkin akan menghadapi masalah kalau dah berkahwin. Sekiranya dia seorang lelaki, kemungkinan untuk bergaduh dengan bini sangat tinggi kerana dia tak akan gemar memakan masakan bini dia. Sekiranya dia seorang perempuan, makanan rutinnya adalah pelempang suami yang tension sebab isterinya tidak mahu memasak dengan alasan tidak gemarkan masakan sendiri. Imagine kalau mak dia takde? Lagi satu, this kind of person, memang tak akan pergi kenduri sebab mak dia tak masak kat situ.

“Saya suka makanan yang sedap”
Kalau anda jumpa jawapan macam ni, takyah la susah2 nak kawan dgn individu ni. Dalam kehidupan, dia nak yang perfect je. Makan nak yang sedap, kekasih nak yang hensem/lawa, rumah nak 10 tingkat, kereta nak yang besar. Yang tak best or buruk semua dia taknak. This kind of person memang susah nak hidup punya dalam dunia ni. So, kalau ada kes sakit jiwa, first thing, check dulu apa makanan kegemaran dia.

Ada banyak lagi yang boleh Pipi cerita tapi korang fikir sendiri la. Tapi yang menghairankan apasal soalan tentang makanan kegemaran ini hanya ditanya pada golongon2 tertentu sahaja?(majoritinya artis la). Jarang la nak jumpa soalan tentang makanan kegemaran yang ditanya pada menteri ke, golongon professional yang lain ke etc. Sapa tau, cakap kat Pipi.

2 comments:

Anonymous said...

i love u la pipi!

Anonymous said...

Saya lupa password app